Alan sanasto selkokielellä – ymmärrettävä opas maanviljelyn termeihin

Maanviljelyssä käytetään paljon termejä, jotka saattavat kuulostaa vaikeilta, jos ala ei ole ennestään tuttu. Tässä blogissa selitetään yleisimpiä alan sanoja ja käsitteitä helposti ymmärrettävällä kielellä. Tavoitteena on auttaa lukijaa hahmottamaan paremmin, mitä eri termit tarkoittavat käytännössä.


1. Pelto

Peltomaalla tarkoitetaan viljelyyn tarkoitettua maata. Pellolla kasvatetaan esimerkiksi viljaa, rehua tai vihanneksia.

2. Viljelykierto

Viljelykierto tarkoittaa sitä, että pellolla kasvatetaan eri kasveja vuorotellen eri vuosina. Tämä auttaa pitämään maan ravinteikkaana ja vähentää kasvitautien riskiä.

3. Lannoitus

Lannoituksella tarkoitetaan ravinteiden lisäämistä maahan, jotta kasvit kasvavat paremmin. Lannoitteita voi olla luonnollisia (esimerkiksi komposti) tai valmistettuja.

4. Kylvö

Kylvö tarkoittaa siementen laittamista maahan. Se tehdään usein keväällä, jotta kasvit ehtivät kasvaa ennen syksyä.

5. Sato

Sato on se määrä viljaa, vihanneksia tai muita kasveja, joka saadaan pellolta kerättyä sadonkorjuun aikaan.

6. Sadonkorjuu

Sadonkorjuulla tarkoitetaan viljelykasvien keräämistä pellolta sen jälkeen, kun ne ovat kasvaneet valmiiksi. Tämä voi tapahtua koneilla tai käsin.

7. Maaperä

Maaperä on maan ylin osa, jossa kasvit kasvavat. Sen laatu ja rakenne vaikuttavat siihen, miten hyvin viljely onnistuu.

8. Kasvinsuojelu

Kasvinsuojelulla tarkoitetaan toimia, joilla suojellaan kasveja taudeilta, tuholaisilta ja rikkaruohoilta. Tavoitteena on pitää kasvit terveinä.

9. Orgaaninen viljely

Orgaaninen viljely perustuu luonnonmukaisiin menetelmiin. Siinä vältetään keinotekoisia torjunta-aineita ja lannoitteita.

10. Rehukasvi

Rehukasvi on kasvi, jota ei kasvateta ihmisille syötäväksi, vaan eläinten ruoaksi. Esimerkiksi apila ja nurmi voivat olla rehukasveja.